vrijdag 31 augustus 2007

Bijna een huis gekocht...

Hier ben ik dan weeral na enkele dagen afwezigheid. Het waren wel spannende en drukke dagen want we zijn deze week naar een huis gaan kijken dat ons heel erg aansprak. Ik kwam er binnen en had al onmiddellijk een AHA-erlebnis. Een gezellige woonkamer met aangebouwde lichtkoepel en zicht op een mooie tuin. Eigenlijk had dat huis bijna alles wat we zoeken, het enige dat voor mij ontbrak was een aparte ruimte of plaats om de wasmachine te zetten. De vrouw des huizes deed dan ook de was in de kelder.
De dag erna zijn we teruggegaan met mijn ouders en een architect. Die keurden het huis wel goed maar maakten een bedenking bij de drukke straat. Mijn vriend had ook al twijfels gekregen ondertussen. Ik daarentegen zag het helemaal zitten.

Toen ik echter een collega vertelde over de ligging begon mijn frank toch wat te vallen. Het huis bevindt zich nl. naast de site van Agfa, en die collega zei dat ze daar nooit zou willen wonen omwille van geurhinder en de ongezonde stoffen die daar gebruikt worden.
Heb dan wat verder research gedaan (Internet en enkele telefoontjes) en ben te weten gekomen dat het bodemwater onder de Agfa-site inderdaad verontreinigd is. Er is zelfs binnenkort een bodemonderzoek en een sanering gepland. Hierin is de straat waarin het huis gelegen is weliswaar niet betrokken. Het grondwater stroomt nl. in de andere richting en dus niet onder die straat. Dit kon mij toch niet echt geruststellen, gezien er tussen die 2 locaties maar 250 m zit of zo.

Hebben dan ook de knoop doorgehakt geen bod te doen op het huis omwille van teveel onbekenden (Is er in de grond van het pand mogelijks ook verontreiniging? Welke effecten kan dit hebben op de gezondheid?)
Ik vond het echt zonde want was figuurlijk wel "verkocht" aan dit huis, en ik weet dat het heel zeldzaam is dat je een dergelijk huis aan een betaalbare prijs tegenkomt.
Heb gebeld naar de eigenaresse van het huis om te melden dat we geen bod gingen doen. Helemaal niet leuk zo'n boodschap te moeten brengen hoor. Zeker omdat ik het ook wel sympathieke mensen vond.

Ben dit alles nu wat aan het verwerken want had het gevoel echt dichtbij een eigen huis te zitten. Moest het nu op een andere locatie gestaan hebben...
Zucht, bijzonder demotiverend moet ik zeggen. Ik ben even mijn geloof dat we ons droomhuis zullen vinden verloren. We zijn nu twee jaar aan het zoeken. De enige troost put ik uit verhalen van mensen die ook lang gezocht hebben. Maar daar tegenover staan dan de verhalen van mensen die na heel kort zoeken al iets gevonden hebben...tsja :)

Anyway, moesten er voor mij onbekende mensen dit lezen die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben mag je altijd reageren op: huizenzoektocht@gmail.com. Of natuurlijk ook als je een interessant huis met tuin te koop weet/hebt staan in of rond Antwerpen ;)

PS Voor de vrienden die het spijtig vinden dat ik ze niet eerder op de hoogte heb gebracht van deze ontwikkelingen: ik heb het bewust voor mezelf gehouden omdat ik liever tegen de mensen zeg: "ik heb een huis gekocht" dan weer te moeten zeggen dat het niets geworden is.

Geen opmerkingen: